25 juny 2019

Entrevista - Àngel Celorrio, director de Piscina & Wellness Barcelona 2019

"La connectivitat i la sostenibilitat impulsen la innovació en el sector de la piscina i el wellness"

Encara que la seva vinculació amb Piscina & Wellness Barcelona arrenca el 2015, per Àngel Celorrio aquesta serà la segona edició com a màxim responsable d'aquest saló referent en el calendari firal internacional del sector de la piscina. La propera edició tindrà lloc del 15 al 18 d'octubre al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i suposa una oportunitat única per conèixer la innovació de producte, equipaments i tècniques constructives de tot tipus de piscines, instal·lacions aquàtiques, spas i centres wellness on la sostenibilitat, la connectivitat i el component experiencial guanyen protagonisme.

Aquest any el saló Piscina & Wellness Barcelona celebra el seu 25 aniversari. Com definiria el seu recorregut?

Són molts els reptes aconseguits pel saló Piscina & Wellness Barcelona en aquests 25 anys. De fet, avui és el saló líder a Espanya i el de major internacionalitat del calendari firal europeu, reunint tota la cadena de valor del producte piscina per a ús residencial i públic, a més d'instal·lacions, equipament i accessoris relacionats amb el wellness, l'spa i el fitness. El saló va néixer el 1994 per donar resposta a la necessitat, manifestada pel sector de la piscina, de comptar amb un punt de trobada obert i internacional per dinamitzar els negocis, aquí i a l'estranger. Des del principi, es va apostar per la innovació i el coneixement com a vectors fonamentals del desenvolupament del mercat de la piscina i, a dia d'avui, la fira segueix centrant-se en ells. Avui el focus està en els equipaments, la digitalització, la connectivitat, la sostenibilitat, el benestar, a més de destacar una major vinculació amb la indústria turística com una de les claus de creixement per al sector. Precisament per visualitzar l'evolució i commemorar aquest 25 aniversari estem preparant una exposició fotogràfica on es podran recordar a través de les imatges totes les edicions celebrades i fer un recorregut pels productes guanyadors dels Premis Piscina & Wellness.

A més Piscina & Wellness Barcelona sempre ha comptat amb un fort suport sectorial d'empreses i professionals. Quines són les previsions per a l'edició del proper mes d'octubre?

Efectivament, la presència d'expositors ha estat sempre elevada i d'alta qualitat, aconseguint una àmplia representativitat de totes les especialitats de l'oferta sectorial. En 2019, Piscina & Wellness tornarà a comptar amb les principals empreses dels sectors piscina i wellness com Fluidra, Espa, Pentair, Zodiac, Renolit, QP Grup, Ercros, Rosa Gres, Hayward, Abrisud, o Inbeca que, entre moltes d'altres, presentaran les seves novetats. En aquest sentit, preveiem una edició amb més de 400 expositors, el 60% internacionals, en 35.000m2 d'exposició, un 15% més que el 2017, i esperem més de 15.000 visitants.

Quines novetats podrem veure en Piscina & Wellness Barcelona 2019?

Totes les novetats de producte, equipament i tecnologies del sector, moltes de les quals estan relacionades amb la connectivitat i la digitalització que automatitzen i fan més eficients i sostenibles els processos de manteniment de les instal·lacions aquàtiques i milloren l'experiència d'ús. A més, el saló tindrà un espai, anomenat Innovation Zone, on es donaran a conèixer les millors innovacions i aplicacions tecnològiques pròpies de la indústria 4.0. que impacten en el sector piscina. D'altra banda, comptarem amb una zona dedicada a les startups patrocinada per Fluidra Accelera.

El wellness s'està convertint en un element fonamental en la indústria turística per atreure clients. Per què s'està produint aquest fenomen?

Així és. El sector del benestar té avui un paper estratègic a l'àmbit turístic. De fet estem assistint a la progressiva integració de zones d'aigua, spa i centres de wellness a allotjaments, com hotels i resorts, càmpings, cases rurals, entre d'altres. És la conseqüència d'un canvi en els hàbits de consum: cada vegada més, els clients busquen aquest tipus d'instal·lacions relacionades amb la salut, l'esport i el benestar, i impulsen un sector que segueix la seva trajectòria ascendent.

Quins espais destacaria del saló?

Sens dubte, el Wellness Experience, la recreació d'un complet centre de wellness que ocuparà una superfície de més de 600 m2. Tindrà diferents estances: recepció, sala d'espera, sala de fitness, spa, sauna, cabines de tractaments, vestuaris, banys, piscina i jacuzzi. Totes elles equipades amb les últimes novetats i tecnologies del mercat. L'espai està pensat perquè professionals vinculats a la indústria turística o centres esportius i negocis relacionats amb el benestar comprovin els equipaments i serveis que es requereixen perquè una instal·lació d'aquest tipus sigui funcional, sostenible i rentable.

Hi ha també activitats pensades per ampliar coneixements sobre diferents àmbits de la piscina, la formació i el networking?

Sí, comptarem amb esdeveniments destacats com la quarta edició del Simposi d'Oci Aquàtic, on experts analitzaran qüestions relacionades amb el disseny, la construcció o la seguretat d'instal·lacions i parcs aquàtics. També celebrarem la segona Trobada Empresarial Llatinoamèrica - Europa, amb la participació d'importants compradors internacionals que explicaran detalls dels seus mercats de procedència i participaran en reunions de negoci amb els nostres expositors. Aquest any, a més, acollirem la reunió de la World Alliance of Pool & Spa Associations (WAPSA) que aglutina diverses associacions del sector de la piscina i wellness de tot el món. Aprofitarem, a més, el marc de la fira per presentar el Baròmetre Sectorial 2019 elaborat costat de l'Associació Espanyola de Professionals del Sector Piscines (ASOFAP), entitat coorganitzadora de Piscina & Wellness Barcelona.

Així mateix, Piscina & Wellness Barcelona convoca diversos Premis per reconèixer la innovació que mou el sector. Què ens pot avançar?

El primer dia del saló tindrà lloc la fallada i acte de lliurament de Premis de tres certàmens que reconeixen la innovació de productes i sistemes aplicats a la rehabilitació, la piscina residencial i pública, i a centres wellness; així com els millors spas, balnearis, talasos i tècniques termals i de wellness, i a destacar el talent dels joves. Es tracta dels Premis Piscina & Wellness Barcelona, els Premis Wellness Experience, i el Concurs Internacional d'Estudiants d'Arquitectura sobre projectes d'instal·lacions aquàtiques, que enguany proposa imaginar solucions per a una hipotètica piscina al Port Vell de Barcelona. En tots ells estem rebent propostes molt interessants que realment visibilitzen l'excel·lència i l'aposta per la innovació que realitzen les empreses.

Quin consell li donaria al propietari d'una piscina residencial?

Actualitzar-la si és un piscina de més de 10 o 15 anys. Al mercat hi ha moltes novetats per fer un ús més eficient de la piscina, ja que aporten un important estalvi en termes energètics i d'aigua, i també per afegir noves funcionalitats amb un major component experiencial, de gaudi de la piscina i de benestar. A més, la connectivitat de la piscina li facilitarà una major comoditat i seguretat en el manteniment i control, a més d'una millora de la sostenibilitat de la instal·lació. En aquest sentit, li recomanaria que acudeixi sempre a un professional qualificat del sector per aconseguir un assessorament a mida de les seves necessitats i una instal·lació de qualitat.

Quantes piscines hi ha a Espanya i quantes d'elles necessiten renovació?

Espanya és el quart país del món i el segon d'Europa en nombre de piscines d'ús residencial, públic i col·lectiu, amb un parc actual que -segons les últimes estimacions- compta amb més de 1,2 milions d'unitats. Segons els últims estudis realitzats per Piscina & Wellness Barcelona i l'Associació Espanyola de Professionals del Sector Piscines (ASOFAP), el parc de piscines d'ús públic i col·lectiu té una antiguitat mitjana de 17 anys i es calcula que el 70% del total mai es ha renovat. En el cas de les piscines d'ús residencial, un 60% té més de 10 anys d'antiguitat i un nivell d'equipaments molt bàsic.

¿I què li suggeriria al gestor d'un hotel o d'un càmping en relació a les instal·lacions aquàtiques per rendibilitzar encara més el seu establiment turístic?

Sens dubte, la meva recomanació seria actualitzar les instal·lacions si ja disposa d'elles, o invertir en la creació de petites instal·lacions d'oci aquàtic o nous espais, com un gimnàs o un centre de wellness, relacionats amb la salut, l'esport i benestar. La indústria de la piscina a Espanya és una de les millors del món, i està entre les que més inverteixen en R + D + I per oferir productes cada vegada més tecnològics i avançats. Es tracta d'incorporar les novetats i no només per consolidar els resultats del negoci, sinó per guanyar quotes de mercat ja que s'ha demostrat que les millores repercuteixen en l'ocupació, la satisfacció del client i en la fidelització, i per tant, en la rendibilitat. Cal tenir en compte que Espanya és una potència turística de primer nivell i que necessita seguir sent molt competitiva en un món globalitzat i ple de propostes atractives.

I finalment, com es presenta la propera edició de Piscina & Wellness Barcelona?

Del 15 al 18 d'octubre, Piscina & Wellness Barcelona seguirà sent un saló de marcada internacionalitat i un baròmetre de tendències i d'innovació aplicada a aquest sector. Al mateix temps, hem apostat per dissenyar nous espais amb activitats experiencials amb els quals volem inspirar al visitant, fomentar la formació i el networking professional i, sobretot, aportar molt valor afegit. Per tot això, convidem a tots els operadors del món de la piscina distribuïdors, comerciants, instal·ladors, constructors, arquitectes, enginyers, propietaris i gerents d'establiments turístics, centres wellness, parcs aquàtics o instal·lacions esportives, entre molts d'altres perfils, a visitar el saló. Estarem encantats de mostrar-los les novetats que presenten empreses de 30 països i oferir-los la possibilitat d'ampliar la seva xarxa de contactes, augmentar la rendibilitat de la seva empresa o explorar noves vies de negoci.

PERFIL

Àngel Celorrio
Barcelonès, de 48 anys. Llicenciat en Psicologia del Treball i de les Organitzacions per la Universitat de Barcelona i màster en Direcció Comercial i Vendes. La seva trajectòria professional està estretament lligada a Fira de Barcelona, entitat a la qual ha exercit diferents càrrecs de responsabilitat. Es va incorporar el 2004 com a responsable d'operacions de salons. Tres anys després va ser nomenat director de Servifira, l'àrea que ven serveis als expositors dels diferents esdeveniments de l'entitat firal. El 2015 va entrar a formar part de l'equip organitzatiu del saló Piscina & Wellness Barcelona com a coordinador i adjunt a la direcció. Des 2017 ocupa el càrrec de director d'aquest saló, un dels de major internacionalitat dels organitzats per Fira de Barcelona.

Barcelona, juny de 2019

Imatges Ángel Celorrio aquí